Trillingsdempers in Nederland

FAIL SAFE VS NON FAIL SAFE TRILLINGSDEMPERS: WANNEER ZE TE GEBRUIKEN EN DE VOORDELEN VAN ELK

Failsafe vs Non Failsafe mount

Failsafe vs Non Failsafe mount

Dit zijn fail-safe trillingsdempers en non-fail-safe trillingsdempers.

25/08/2022

INTRODUCTIE

Geluids- en trillingsisolatie is noodzakelijk voor een breed scala aan toepassingen. Dit kan variëren van statische toepassingen (zoals kleine compressoren of koelunits) waarbij de trillingsdemper alleen bestand hoeft te zijn tegen de belastingen die overeenkomen met het gewicht van het systeem zelf, tot de ophanging van motoren of cabines voor terreinvoertuigen waarin de trillingsdempers moeten bestand zijn tegen belangrijke dynamische belastingen.

Vanwege deze verscheidenheid aan toepassingen zijn verschillende soorten trillingsdempers vereist, elk met het doel zich aan te passen aan de behoeften van elk geval.

Trillingsdempers kunnen worden geclassificeerd op basis van verschillende kenmerken (type trillingsdemper, hechting tussen het rubber en de metalen elementen, materialen ...) . Dit artikel is bedoeld om twee manieren te bespreken om deze trillingsdempers te classificeren, dit zijn fail-safe trillingsdempers en non-fail-safe trillingsdempers.

NIET-FAILSAFE TRILLINGSDEMPER

Dit type trillingsdemper is er een die zijn integriteit niet behoudt in het ongewenste geval van falen van het elastische element. De integriteit van de trillingsdemper hangt af van de hechting tussen het rubber en de verschillende metalen delen ervan.

Bij het analyseren van de cilindrische trillingsdempers, zou de structuur bestaan uit een rubberen sectie die aan beide zijden aan twee ronde metalen platen is bevestigd:

Bei den zylindrischen Schwingungsdämpfern besteht die Struktur aus einem zylindrischen Elastomer, das auf beiden Seiten an zwei runden Metallplatten anvulkanisiert ist:

Bij het analyseren van de VD- trillingsdempers, zou de structuur bestaan uit een rubberen gedeelte dat is gehecht aan de bovenste en onderste metalen componenten, waarop het hangende element en het chassis zullen worden samengevoegd:

Ten slotte, bij de DRDs, zou de structuur bestaan uit een rubberen gedeelte dat aan de onderkant aan de basis is bevestigd en een schijfmoer aan de bovenkant, dit hecht ook aan het rubberen gedeelte:

In het geval van grote dynamische belastingen en doorbuigingen, als de trillingsdemper hieraan wordt blootgesteld, kan het zijn dat deze hechting wordt aangetast. In extreme gevallen kon scheiding van het rubber optreden, op welk punt het hangende element niet langer op zijn plaats zou worden vastgezet.

Daarom wordt dit type demper niet aanbevolen voor toepassingen met grote dynamische vereisten. Het toepassingsgebied strekt zich meestal uit tot meestal statische machines zoals compressoren, roterende pompen, airconditioningapparatuur, kleine groepen motorpompen of ventilatoren.

FAILSAFE TRILLINGSDEMPERS

Dit type trillingsdemper heeft een fail-safe systeem dat zijn integriteit garandeert, zelfs als er een storing is in het elastische element, dus de integriteit is niet afhankelijk van de hechting, maar van de mechanische weerstand van de metalen componenten.

Binnen deze groep van trillingsdempers zou een groot deel van de catalogus trillingsdempers van AMC Mecanocaucho® worden opgenomen.

Als voorbeeld zullen we de trillingsdempers van het type met een kap bespreken, zoals de trillingsdempers van de BRB, BSB of marine trillingsdempers. Deze trillingsdempers hebben een structuur die, zoals in het vorige geval, zou bestaan uit een rubberen gedeelte dat aan de basis is gevulkaniseerd. In tegenstelling tot het vorige geval bevatten ze ook een centrale metalen insert met een grotere diameter aan de onderkant dan de diameter van het centrale gat aan de basis.

In het geval dat de trillingsdemper wordt geïnstalleerd in een toepassing met grote dynamische belastingen die ervoor zorgen dat het rubberen element faalt, zou het hangende element nog steeds mechanisch gevangen zijn, omdat de geometrie van de metalen componenten voorkomt dat het uit elkaar valt.

Een ander voorbeeld is te zien in de trillingsdempers die zijn geïnstalleerd met ringen, zoals cone type trillingsdemper of symmetrische trillingsdempers (zoals CB of TF).

Bij deze trillingsdempers fungeren de ringen als een fail-safe systeem, omdat ze niet door de buitenste metalen component van de trillingsdemper kunnen bewegen, dus het hangende systeem zou niet vrij zijn vanwege het falen van het elastische element.

In het geval van symmetrische bevestigingen worden deze geïnstalleerd door een gat in het frame of in de beugel van het hangende element zoals hieronder te zien is.

Een vergelijkbaar type trillingsdemper zijn de families van de SCB, SCH (en hun versterkte versies) en de cabinebevestiging trillingsdemper, die ook door een gat en door middel van een washer aan de boven- en onderkant worden geïnstalleerd.

In het geval van konische bevestigingen worden deze geïnstalleerd door een gat in het chassis en beveiligd via de gaten in de flens van het buitenste metaal (in 2 of in 4 punten, afhankelijk van het type cone). Daarna worden de washers aan elk van de twee uiteinden geïnstalleerd, zoals hieronder te zien is.

installation

Dit type bevestiging wordt meestal aanbevolen voor toepassingen met dynamische vereisten. Het toepassingsgebied is diverser, het kan worden gebruikt om bijna alle soorten voertuigelementen te isoleren (motoren, cabines, transmissies ... ) evenals generatorsets of compressoren, zowel mobiel als statisch.

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste fail-safe producten die beschikbaar zijn binnen het AMC Mecanocaucho-assortiment trillingsdempers.

BRB
BSB
MD
Marine Mounts
Hydraulische montages
Hydraulische kegels
Kegels
TF-bevestigingen
CB Mounts
Cabinein steunen
SCB/SCBR Bevestigingen
SCH/ SCHR-bevestigingen
Bussen
NP-bevestigingen

CONCLUSIES

Zoals besproken, is elk van de twee types trillingsdempers ontworpen voor een specifiek toepassingsgebied. Fail-safe trillingsdempers worden het meest aanbevolen voor toepassingen met hoge dynamische eisen, terwijl de niet-fail-safe trillingsdempers zouden worden overwogen voor toepassingen die voornamelijk statisch zijn.

AMC Mecanocaucho® heeft een berekeningstool ontwikkeld om te helpen bij de selectie van trillingsdempers. Deze rekentool heet Vibration Isolator Pro

Deze tool is ontwikkeld om antitrillingsberekeningen op een eenvoudige en effectieve manier uit te voeren met behulp van basisinvoergegevens zoals de massa van de apparatuur en het aantal bevestigingen.

Het is toegankelijk als webversie op Mecanocaucho.com en ook via onze mobiele app 'Vibration Isolator Pro' die beschikbaar is voor Android en IOS.

Als u hierin geïnteresseerd bent, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze applicatie-ingenieurs. Zij zullen u kunnen helpen om het juiste type trillingsdemper te selecteren.

Contactformulier voor AMC-MECANOCAUCHO application engineers®.